Veneen verhoilun korjaus ja penkin asennus

Finmariin vaihdettiin uudet penkit keväällä 2012. Samalla tehtiin hieman muitakin verhoilutöitä. Alla olevaan kuvaan on merkitty muutoskohteet.

  1. Ergon penkit mallia 505 alfa erikoisvärillä
  2. Irto verhoilu osat
  3. Kiinteästi liimattavat kohteet
  4. Kaasukahva ja sen korokepala
  5. Etupalkki ja ikkunan puitteet maalattiin
  6. Koristenauha
  7. Uusi lattiamatto
  8. Kattoverhoilu uusittiin

Kertomus työvaiheista

Saatiin hommattua uudet penkit Ergon tehtaalta. Penkit on 2-laatua, pieniä kosmeettisia vikoja. Niin pieniä ettei niitä erota jos ei tiedä.
Samalla tuli hommattua suojat penkkeihin ja verhoiluun keinonahkaa.  Piti heti ottaa vanhat penkit pois ja vähän sovittaa uusia penkkejä…. näyttää hyvältä 🙂

Vanha penkki poistettu, runko näyttää tukevalta. Ennen kuin uuden penkin voi asentaa niin täytyy vaihtaa nuo takana olevat verhoilut samanlaiseksi kun penkin verhoilu. Haastavin osuus on tuo vaakatuki jossa penkintukirunko on kiinni. Pitää löytää sopiva liima jolla keinonahan saa kiinni.
Myös tuo kaasuvivusto aiheuttaa pieniä naamanväänteitä. Muttei toivottavasti harmaita hiuksia.

Kaksi penkkiä… ikä ero 38 vuotta. Saa nähdä onko uusi penkki yhtä kestävä kuin vanha. Nuo vanhat penkit menee myyntiin tosi halvalla. Tai oikeastaan ne meni jo. Ehti olemaan myynnissä noin 15min.

Pitihän sitä penkkiä sovittaa…. Hyvältä näyttää. Penkin saa pultattua vanhaan tukirautaan.  Uuden penkin valmiit kiinnitys kohdat ei ole samalla jaolla kuin vanha tukirunko.  Mutta kaksi lisä reikää uuden penkin runkoon ja homma toimii…

Kattoverhoilu

Hakuvalon yhteydessä irroitettu kattoverhoilu siirtyi tänne osioon.. Verhoilu kaipasi puhdistusta.

Tuo kattoverhoilu saatiin puhtaaksi ja on jonkin aikaa odottanut tallissa jatko jalostusta. Tallin nurkista löytyi vanha istuinsuoja joka oli mustaa ja sen kuvio oli sama kun mussakin mustissa verhoiluissa.

Pienen pohdinnan jälkeen lopulta päädyin tekemään siitä listan sauman päälle.
Hyllystä löyty myös kovalevyä jota ajattelin käyttää tuon suikaleen runkona. Kova levystä 30mm leveä suikale. Keinonahasta 25mm leveämpi. Tarvikkeet näkyy tuossa kuvassa. Liimaus tehtiin liimamassalla.

Kuvassa kovalevy on liimattu verhoilukankaan nurjalle puolelle. Liimaksessa käytin sika 11FC liima massaa. ( toivottavasti en saa tuosta tuotteesta pyyhkeitä ) Oikeastaan mun olisi pitänyt käyttää Tremcon tuotteita ja etenkin heidän Liima- ja rakennusmassaa, mutten raaksinut aukaista tuota tuubia. Säästin sen vaativimpiin kohteisiin. ( se nimittäen on viimeinen tuubi).   Liima levitettiin kovalevylle teräslastalla jotta ei tule liian paksua kerrosta. Verhoilukangas painettiin kiinni tuohon kovalevyyn. Sitten levitettiin liima kovalevyn toiselle puolelle ja verhoilu käännettiin siihen päälle. Vaikka tuolla tuotteella on aika hyvä heti tarttuvuus. Niin jouduin käyttämään teippiä apuna jotta nuo pienet liepeet pysyisi kiinni.

Eli kattoon tulee musta raita. Nyt on vielä mietittävä miten tuo kiinnitetään verhoiluun. Liimataanko se kiinni ennen asennusta….. liimataanko se kiinni vasta kun verhoilu on katossa… tehdäänkö verhoilun taakse pienet tukipalaset 6mm vanerista joihin lista sitten ruuvataan kiinni…

No aika näyttää….  😉

15.4.2012

Tää penkin uusiminen niin kuin tuo hakuvalo hommakin turpoo verhoilun korjailuun…

Kaasukahvan takaa purettiin verhoilu. Nyt oli hyvä tilaisuus korjata nuo pitkään roikkuneet sähkökaapelit ja ohjausvaijeri. Hakuvalon johtokin meni taas jonkun verran lähemmäksi oikeaa paikkaansa.

Tuossa kotelossa on jo tehtaalla tehdyt reijät joihin saa tuon johto hässäkän roikkumaan. Mutta lähes 40v oli tehnyt noille nippareiile tehtävänsä.
Taas vertailua nykylaatua ja vahaa laatua…  🙂 Kestääkö nuo nipparit seuraavat 38v.

Autotallin pöytä kävi liian pieneksi,…. Verhoiltavat osat ja uusi keinonahka olohuoneen lattialle. Palojen sovitteluun kannatta käyttää aikaa… Näin saa hukan pienemmäksi ja ei tarvitse mennä ostelemaan lisää.
Otimme jokaiselle palalle 40mm taitto varaa. En tiedä onko siinä liikaa, mutta onneksi ylimääräisen saa pois. Keinonahkaa piti varata 500×2000 palanen noiden palkkien verhoiluun.

Taisi tuossa kaavojen piirtelyssä mennä todella paljon aikaa…  🙂
Kyllä uusi verhoilu on hyvää kun Minni koirakin viihtyy siinä.
Nyt kaikki palat on leikattu…. Liiman hankinta edessä…

22.4.2012

Verhoilu on vaihteeksi ottanut askeleen eteenpäin. Suunnitelmiin tuli yksi muutos. Kattoverhoilun uusittiin kokonaan, joten tuo sauman peitelista sydeemi jää varastoon myöhempää käyttöa varten.

Tänään sitten käytiin penkkitehtaalla verhoilemassa nuo irto osat ja kattolevy.

Sitä ennen kuitenkin piti uusia noiden sivuverhoilujen rungot. Vanerilevy oli vuosien mittaan saanut kosteutta ihan kiitettävästi ja sen kyllä huomasi. Paikallinen puusepän vertas möi sopivan kokoisen palasen normaaliin neliöhintaan. Nuo vanhat verhoilut taas sovitettiin ja piirrettiin vanerille. Tuo pitkä puolikaari joka tulee hytin etureunaan päätettiin käyttää uudelleen.
Kun uudet osat oli leikattu, niihin piti merkitä ylä- ja alareuna.

Sekä tietysti kummalle puolelle verhoilu liimataan.
Kaikki levyjen kulmat pyöristettiin, se helpottaa meitä verhoilu vaiheessa.
Levyihin porattiin ruuvin reijät ruuveja varten. Sitten kun verhoilu on valmis niin ei tarvitse kuin tehdä naulalla reikä verhoiluun, niin tietää mistä kohtaa se kiinnitetään.

Vaneriden nurjapuoli kyllästettiin Pinotexillä. Tällä konstin saadaan tuota homeen kasvuun lähtöä hieman hidastettua.
Nuo kaikki osat on sen verran erinnäköisiä, että ne kyllä eroittaa toisistaan. Mutta kyllä ne silti kannattaa numeroida valmiiksi leikattujen verhoilupalojen mukaisesti.

Nuo valmiitksi leikatut vanerit liimattiin 10mm paksuselle vaahtomuovi levylle. Tuolla verstaalla se kävi kätevästi. Veimme levyt liimaushuoneeseen ja laskimme ruiskulla liimat niiden pintaan.  Tuollaista mahdollisuutta ei normaalisti tee itse miehellä ole. Silloin liima levitetään pensselillä levyille. Levyt painetaan kiinni pehmusteeseen ja sitten ne leikataan noin 10mm isommaksi kuin levy.

Me olimme leikanneet  nuo keinonahan palaset valmiiksi oikean kokoiseksi. Verhoilun voi leikata tässäkin vaiheessa. Verhoilun tulee olla n.40mm isompi joka suuntaa kuin vaneri. Se helpoittaa asennustyötä.

Verhoilun kiinnitys aloitetaan keskeltä. Ensin kiinnitetään yksi sivu keskeltä, sitten vastakkainen sivu. Sen jälkeen jäljellä olevat sivut keskeltä kiinni. Kun kyseessä on keinonahka niin nahkaa venytetään kevyesti, jottei verhoilu jää roikkumaan.

Nidonta lopetetaan noin 50mm ennen kulmaa. Nidonnan aikana tulee kokoajan tarkailla myös valmista pintaa. Vie oman aikansa että oppii löytämään oikea kireyden keinonahalle.

Kulman verhoilu aloitetaan uloimmasta nurkasta. Siitä sitten kumpaakin suuntaa jatkaen. Pyri välttämään nahan päälekkäisyyttä. Näin saadaan nurkasta nätti…  🙂 On muistettava että etupuoli on tärkein.

Tuolta näyttää harjoittelijan kädenjälki nurjalta puolen.

Tässä muutama osa jotka odottaa veneeseen kiinnitystä. Nämä saman harjoittelijan tekemiä…   🙂

Myös kattolevy verhoiltiin uudestaan.

Kattoverhoilu tehtiin saman periaatteen mukaan kuin nuo seinä palaset.
Tosin pieniä tekotapa eroja oli. Pehmuste jätettiin kokonaan pois. Uusi verhoilu liimattiin suoraan vanhan päälle. (Vanha oli niin tiukassa että se päätettiin jättää alle) Eikä levyä nidottu kiinni. Kattoverhoilulevy on ainoastaan 4mm. Keinonahan päälle levitettiin liima ja se painettiin kiinni.

Kun verhoilu kiinnitetään liimaamalla niin  taakse tuleva taitos tulee olla huomattavasti pitempi kuin nidottaessa.  70-100mm.
Kuvasta näkyy miten kulmat on leikattu.

Nyt nuo osat saavat odottaa… täytyy tehdä lisää maalaus töitä ja penkin runkoa hieman etrata.

 6.5.2012

Nuo ikkunan välit on nyt sitten maalattu valkoiseksi. Tällä hetkellä muutoksia on tullut lähinnä kaasukahvan ympäristössä.

Kaasukahvan takana on ennestään pieni korokepala, tuntui jotenkin ettei käsi mahdu kunnolla kahvalla. Joten päätimme tässä yhteydessä tehdä hieman korkeamman korotuksen.
Kuten aikaisemmista kuvista on huomattu niin, itse kaasukahvakin kaipasi fiksausta. Nyt kun tuo kahva oli irti, niin sen työstämien oli suhteellisen helppoa. Kaikki kalkkisaostumat ja irtomaalit poistettiin teräsvillalla. Komeus maalattiin tuolla samalla mattamustalla kuin imusarjakin. Pääle koristeeksi laitettiin tuollaiset kromijäljitelmät mitä käytetään autojen tuunauksessa.

Vanha kokorepala oli tehty 9mm vanerista ja oli parhaat päivät nähnyt. Uusi pala on 20mm vaneria. Vanhaa palaa käytettiin sabluunana uutta tehdessä. Nyt kun palasen paksuus kasvoi niin se sai ympärilleen 5mm pehmusteen. Pehmuste on samaa mitä käytetään peräkärryjen  kannen tiivisteenä. Siinä on toisella puolen liima valmiina, joten kiinnittäminen oli helppoa.
Korokepala vielä verhoiltiin samalla keinonahalla mitä on muissakin verhoiluissa. Mielestäni helpoin tapa liimata tuollainen kapeasoiro on tehdä se useammassa vaiheessa.
Ensin mittasin kankaalle 20mm välin ja siihen liima. Näin saatiin verhoilu kiinni palaseen. Sitten vain levitetää liima, taitellaan ja leikataan kulmat niin, kuin tuolla edellä kuvissa on näytetty.
Tuo Kiillon Tixo on hyvä liima…  🙂

Kun tuo alapalkki olisaanut uuden verhoilun, niin se jotenkin näytti liian yksi totisen harmaalta….  🙂
Vaikka tuo kromilla koristeltu kaasukahva antaa tiettyä loistoa, niin jotain piti keksiä.

Koska meillä on käytössä tuota samaa valkoista keinonahkaa mitä myös penkeissä on, siitä sitten koristenauhaa tekemään. Yön yli nukutta keksin siihen hyvän tavan toteuttaa tuo nauha.

Idea on yksin kertaisuudessa seuraava… Taitetaan keinonahka kansinkerroin ja laitetaan sen sisään naru.
Työ toteutettiin seuraavasti nahasta leikattiin noin 4cm levyinen suikale. Se nidottiin pöytään suoraksi. Keskelle laitetiin naru. Narun tulee olla mahdollisimman kireällä jotta koristenauhasta tulee suora. Tuon rakennelman päälle levitetään liima (Tixo). Sitten nahka taitetaan narun yli kiinni toiseen reunaan. Kannattaa taitella noin 5cm kerralla samalla huolehtien etti naru pääse liikkumaan. Itse pidin narua paikallaan ruuvimeisselin avulla.
Lopputulokena on kaunis palko joka sitten vain purstetaan kahden pinnan väliin.

8.5.2021 verhoilut jatkuu

Kiinteät sivupalkkeihin liimattiin verhoilu suoraan lasikuidulle.
Nuo jäykistävät sivupalkit hiottiin ja pestiin maalarinpesulla ennen liimausta. Palkin pituus ja korkeus mitattiin tarkasti. Mittauksessa täytyy huomioida tuo taittovara joka tarvitaan ylä- ja alareunassa.

Liimaus suoritettiin kolmessa vaiheessa. Ensin yläreuna. Levitin liiman palkin ylärunaan ja taakse johon verhoilu taitetaan. Verhoiluun samalle leveydelle liimaa. Kun tuota alkaa asentamaan lisä käsistä ei ole haittaa. Tixo liima on  siitä hyvää tavaraa, että asentamisen voi aloittaa jo ennen kuin se on täysin nahoittunut. Näin verhoilua voi vielä vähän liikutella. Toimii ainakin keinonahalle.

Seuraavaksi liimasin verhoilun kiinni suoralle keskikohdalle. Samalla periaatteella kun yläreunan. Tuon verhoilun toiseen päähän tein taitoksen jotta koristenauha istuu paremmin.

Alareunan liimaus samalla periaatteella….

Molemmat palkit tehtiin samalla tavalla. Kuljettajan puolelle ei tullut palkkiin koriste nauhaa.

Kun verhoilu on tehty loppuun, niin eikun penkit kiinni ja menoksi.

Ensimmäisen kesän jälkeen olen ollut tyytyväinen penkkeihin, voin suositella…

Kevät 2013 penkeille pyörivät jalat

Ei niin hyvää… etteikö olisi parannettavaa… 🙂
Yksi pieni lisäominaisuus noihin penkkeihin vielä tehdään… Uusi jalka joka mahdollistaa säädän pituus suunnassa ja pyörii.

Ensin ajattelin tehdä jutun tälle sivulle jatkoksi, mutta jalkojen kiinnityksestä tulikin sen verran iso homma, että päätin tehdä siitä ihan oman jutun….