23.8.2014

Viime Jouluna (2013) Finmar 510 myytiin kahdelle nuorelle Virolaispojalle.He olivat innoissaan saadessaan veneen, ainakin niin luulin. Taisi pojilla kuitenkin olla mielessä vain kaupan tekoa, mutta eihän siinä mitään pahaa ole. Bisnes on bisnestä ja se on täysin suotavaan.

Tällä hetkellä Finmar on Virossa myynnissä….  hintaan 4500€ ja Nettiveneessä hintaan 5000€.Suomen nettiveneen ilmoituksessa kuvina on vain Virossa otettuja kuvia, mutta taas Viron ilmoituksessa on näiltäsivuilta kopioituja kuvia. Mieleen tuli nuo tekijänoikeudet…. mutten taida tehdä asialle mitään.

27.4.2014

Uudelle veneelle on avattu oma sivusto http://captain.finmar-pemar.fi/.

Luonnollisesti sivusto alkaa päivittymään sitä mukaan kun Captainin ympärillä tapahtuu jotain.

Finmar HT 510 ei ole kuulunut paljon mitään. Oikeastaan vain sen verran, että kone oli loppujenlopuksi todella väljä. Joten se on jouduttu koneistamaan. Tuon tiedon valossa olen todella tyytyväinen, kauppoihin Virolais poikienkanssa.

1.1.2014

Näin vuoden ensimmäisen päivän kunniaksi päivitin tuon etusivun enemmän nykyhetkeä vastaavaksi. Sivustojen päivitys jatkuu veneen myynnistä huolimatta. Luonnolliseti matkoja ei tule lisää eikä tuunauksia.

Päivitykset kohdistuu pääasiassa muihn veneisiin, lähinnä Busteriin ja Fasteriin.

Tämä kipparin mietelmät tulee myös päivittymään, tämän sivuston kautta pääsee seuraamaan uuden veneen vaiheita….

Sillä…

Nyt sitten olemme hommanneet sen uuden veneen, siis uuden meille. Tämäkin on Finmar veistämöiden tekemä, Finmar Captain vuodelta 1972 valmiste numero 1 lukee tyyppikilvessä. Vene on sama yksilö joka on Finmar veistämöiden esitteessä -70 luvun alussa.

1970-luvulla monella valmistajalla oli tapana suorittaa koeajo Tukholmaan ja samalla esitellä vene myös Ruotsalaisille. Tuon esittelyn yhteydesä tässä meidän venessä on istunut Ruotsin nykyinen kuningas Kaarle XVI Kustaa, Tauno Wiljasen (Finmar veneilen luoja) kanssa.

Tietysty tuon ikäisessä veneessä on paljon laittoa, muttei se häiritse, sillä se on osa tätä meidän veneily harrastusta.

23.12.2013

Nyt sitten Finmar on myyty.

Sanotaan, ettei suomen vienti olikein vedä. Voisiko olla kyseessä, ettei osata myydä oikeita tuotteita. Nimittäen Finmar lähti Viroon kahden nuoren miehen mukana.

Miehet korjaavat työkseen autoja, joten tämä ostos oli heille oikein sopiva.Talven aikana moottori kuntoon ja eikun veneilemään.

Meillä on edessä uuden veneen etsiminen, eiköhän se ennen kevättä löydy.

Täytyy muokata tuota etusivua tässä joulun pyhien aikana paremmin nykytilannetta vastaavaksi.

Veneily tarinat tulee edelleen jatkumaan ja näiden sivujen kautta varmasti löytyy juttua tulevaisuudessakin.Muistakaa käydä katsomassa Finmarin sivustoa osoitteessa www.finmar-pemar.fi

3.11.2013

Syksyn viimeisellä reissulla vesipumpun hihna pomppasi pois paikoiltaan ja kone keitti. Veden lisäyksen jälkeen pääsimme jatkamaan matkaa. Moottori pelasi ihan hyvin, mutta edessä on kannentiivisteen vaihto ennen seuraavaa veneilykautta.

Laitamme veneen myyntiin pienen moottorivian kera, ja jos se ei mene kaupaksi,laitamme sen kuntoon talven aikana. Keväällä mietimme jatkammeko veneilyä tällä vai isommalla Finmarilla…

29.9.2013

Sivujen päivitykset on jääneet vähiin.

Tosin sivuille on tullut materiaalia vaikkei Kipparin mietelmiä ja etusivua olekkaan päivitetty.

Pohja saatiin kuntoon ja tietenkin moottorin tuenta. Pohjan kunnostuksesta on juttu päivitetty.

Heinäkuun alussa teimme videon Finmarin ajelusta, Busteri toimi kuvaus veneenä. Kuvauksessa isoin ongelma oli Finmarin ja Busterin nopeusero. Finmar ei pysy liussa alle 17 solmun ja Busterin huiput on 15 solmua. Busterilla ajettiin sitä nopeutta mitä se kulki ja Finmarilla hoidettiinkuvakulmat.

Kuvaaja teki parhaansa hyvien kuvakulmien löytämiseksi ja mielestäni onnistui siinä hyvin. Uusi ja muutkin videot löytyy täältä.

Finmar-Pemar sivuton nyt sitten saatu käyntiin. 1970 luvun moottorivene malliston esitteet on skannattu ja laitettu verkkoon. Sivulle on saatu myös joitakin esitteitä Finmar purjeveneistä ja joitakin kuva gallerioita. Käy katsomassa…

30.6.2013

Finmar on saatu vesille 🙂

Tänä vuonna vesillelasku teetti töitä paljon enemmän kuin vielä syksyllä kuvitteli. On ollut sen verran vastoinkäymisiä että, alkaa mietimään mitenköhän itse veneily sujuu. Uskaltaako sitä enää lähteä vesille ollenkaan. Taitaa tuo 2013 olla myös vuosissa hieman epäonnekas. No,toivottavasti ei nyt kuitenkaan.

Tähän pieni yhteenveto ”keväthuollosta”

  • Pohjan korjaus lasikuidulla, uudet gelgoatit ja uusi väri.
  • Moottorin kannakkeen korjaus.
  • Kaasarin putsaus.
  • Normaalit öljynvaihdot
  • Normaalit pesut ja vahaukset
  • Kipparin puoleisen lasin uudelleen paikoilleen laitto.

Ensimmäisen koeajon jälkeen Kaptenska horjahti tuulilasin päälle sillä seurauksella, että lasi irtosi alareunasta pois tiivisteeltä.
Ei muuta kuin tiivisteen uudelleen paikoilleen laitto. Noiden ikkunoiden tiivisteiden vaihto on kyllä korjattavien asioiden listalla, muttei tänä keväänä.

Mutta tämä on elämää vanhan HT-veneen kanssa… 🙂

Niin..

Veneen pressu pestettiin tänä vuonna ammattilaisella. Tuo pesupalvelu ei kuitenkaan kyllästänyt pressua. Viime vuonna kyllästimme pressun Motonetin tuotteilla ja toimi hyvin. Nyt kuitenkin laitoimme Hempelin suihkutettavan kyllästeen….. Pressu tihkuaa läpi rankka sateella.

Siinä taas pähkinää purtavaksi… miten tuonkin nyt järjestää helposti.

21.6.2013

On jo juhannus ja Finmar vielä pihassa… No aina ei voi voittaa.
Toissa päivänä piti asentaa ohjausvaijeri paikoilleen. Asennus menikin ihan hienosti… mutta.
Vietetään juhannus tässä välissä ja sitten vaijeri uudelleen paikalleen…

Jotain kuitenkin on saatu aikaiseksi. Penkinjalat on paikallaan ja toimii hienosti. Veneen pohja on saatu korjattua,samoin moottorin etukannake on uusittu. Navigointi pöydän luokse tuotuvirtalähde puhelimien yms. lataukseen.