Ostotilanteessa veneen myyjä oli kertonut että perävetolaitteen kippi toimii miten sattuu.
Päätimme ryhtyä tutkimaan mistä vika saattaisi johtua. Tutustuimme ensimmäistä kertaa perävetolaitteen sielunelämään, joten kaikki apu oli tarpeen! Verkosta, Boats.netin sivuilta, löysimme onneksi erittäin hyviä räjäytyskuvia sekä perävetolaitteesta että moottorista. Räjäytyskuvan turvin uskaltauduimme availemaan ruuveja ja muttereita ja tutkimaan missä vika voisi olla.
Avasimme nostomoottorin kannen ja totesimme että sen voiteluöljy oli lähestulkoon vettä. Merivesi oli myös tehnyt tehtävänsä tiivisteille. Puhdistimme nostomoottorin vanhoista öljyistä, vaihdoimme siihen uudet tiivisteet ja uudet öljyt.
Avasimme moottorin kiinnitystappien suojakotelot ja totesimme että toinen olkatapeista oli aivan kuiva ja toisessa oli vähän vedensekaista vaseliinia. Vaihdoimme olkatappien vieressä olevat jäähdytyskanavien tiivisteet, joista vesi oli päässyt sekoittumaan liukulaakerien vaseliiniin.
Purimme kannatinlaitteen olkatapit ja voitelimme liukulaakerit uudella vaseliinilla ja vot! Kippi alkoi toimia! Kippi on toiminut siitä lähtien myös käytännössä, mutta huomasimme että kone täytyy käyttää pakilla jotta perävetolaitteen saa nostettua yläasentoon.
Samalla kertaa vaihdoimme kaikki perävetolaitteen öljyt. Kaikki uudet tiivisteet tilasimme yhdysvalloista Boats.netin sivuilta.