Tältä se näytti ensitapaamisella. Jokin siinä viehätti…. 🙂
Muutama sana ihan noin yleistä tietoa Torontosta
Toronton oli valmistanut Kinko-Puu Rahunen & Co vuonna 1968 jonka tehtaat sijaitsi silloin Jämsänkoskella. Uuutena silloin -68 vene maksoi 3470 mk ilman moottoria. Moottoriksi suositeltiin 20-70 hv. Valmistaja oli sitä mieltä että veneeseeen voisi ottaa 5 hlö tai 450 kg. Mun mielestä valmistaja oli hieman optimistinen. Veneen virallinen nimi….” Toronto 4,3 V-pohja kansimalli”
Mitat: Pituus 4,35m
Leveys 1,75 m
Paino 250 kg
Vene -lehti testasi joukon tuulilasiveneitä vuonna 1971 ja niiden joukossa oli myös Toronto. Lainaan tuosta testistä yhteenvedon Torontosta. Jos tuo testi kiinnostaa enemmän, niin sen voi tilata Venenetin arkistosta
”Toronto 4,3,V-pohja kansimalli kulkee aallokossa raskaasti ja kyntäen. Keula töksähtelee aaltoihin vasta- ja myötätuulessa. Sivutuulessa taas esintyy voimakasta kallistelua. Paikallaan ollessa vene on kiikkerä, hiljaisessa vauhdissa se ei pysy suunnassaan ja kovassa vauhdissa käyttäytyminen on yllätyksellistä. Kaarteissa vene kallistuu erittäin voimakkaasti, jolloin leveä keula pyrkii leikkaamaan. Liian ylhäällä oleva painopisteen vuoksi kallistuminen jatkuu vielä kaarteen jälkeenkin. Vene ei siedä minkäänlaista virheliikettä, sillä nurinmeno on esim. sivuvastaisessa tapahtuvan lievänkin ohjausvirheen seurauksena hyvinkin todennäköistä. Yllätyksellisyyden ja huonon ajo-ominaisuuksien vuoksi vene on täysin epäonnistunut ja hengenvaarallinen.”
Tuosta synkästä arvostelusta huolimatta ostimme veneen. Vene oli seissyt taivasalla 3 vuotta ilman mitään suojaa. Saimme samaan kauppaan toisen 40hv Suzuki perämoottorin.
Käy katsomassa miten me pärjäsimme tuo hengenvaarallisen veneen kanssa ja mitä me sille teimme…
* Täältä löydät veneen ajokuntoon laitosta tarinaa…
* Veneellä ei tehty pitkiä matkoja mutta jotain pientä löytyy täältä vielä päivityksessä