24.3.2012
Tuota sähkövinssin asennusta on suuniteltu jo kuukauden verran.Kaikki lähti siitä kun kaveri sai ilmaiseksi pienen sähkövinssin. Tuon vinssin toimintakunnosta ei ollut mitään varmuutta. Sitä piti kuitenkin sovitella vanhan käsivinssin paikalle.
Kun sitä siinä mallailtiin niin kipinä sen asentamiseen syttyi. Ei muuta kuin toimintaan. Ensin etsiskelyä netistä ja sitten kyselyä keskustelupalstoilla. Siellä syntyi mielenkiintoisia keskusteluita. mm. sähkökaapelin pituudesta, akun sijoittelusta. Jotta saisin lisää mielipiteitä niin laiton keskustelun alulle myös tänne: moottorivene.info
Se mikä oli todella yllättävää niin netistä ei löytynyt kuvia valmiiksi asennetuista akkukoteloista. Tai jos niitä siellä on niin en todellakaan keksinyt oikeaa hakusanaa.
Joka tapauksessa hommaan ryhdyttiin ja tarkoituksena saada toimiva paketti kesän aikana mieluusti jo ennen vesille laskua.
Tietysti tuota vinssiä piti koekäyttää verstaalla… onneksi tehtiin niin. Vinssi toimi aluksi ihan ok. kelas eteen ja taakse. Sitten tuli yllätys vastaan vinssin vapautus ei toiminut…. Ei muuta kuin tutkimaan vinssin sielunelämää lähemmin. Vapautusta ohjaava muovinen kolmion muotoinen tähti oli hajalla, ei tuollaisia osa näin halpaan vinssiin saa. Se oli sen vinssin elämänkaari. Onneksi siitä paketista saatiin monta varaosaa. mm. varavaijeri, varakytkentäboxi, vararullat yms.
Hommattiin isompi vinssi ja suunnittelutyö käyntiin. Koteloista oli monta ideaa, mutta lopulta päädyttiin hommata Motonetistä alumiininen laatikko. Ensimmäinen vaihtoehto osottautui liian pieneksi, koska hommasimme ison akun 105Ah ja sen korkeus pakotti ostamaan tuon linkissä olevan laatikon. (jos linkki joskus tulevaisuudessa häviää, ei hätää tässä jutussa näkyy tuo laatikko vielä monta kertaa.) Isommassa laatikossa on se hyvä puoli että siihen saa samalla kiinitysliinoille säilytystilan.
Tuossa yllä olevassa kuvassa on hahmoteltu miltä komeus tulisi näyttämään.
Sitten alkoi miettiminen miten sen kiinnittää hyvin ja halvalla. Yleensä ei hyvää ja halpaa saa samaan pakettiin, mutta yrittänyttä ei laiteta kuten sanonta kuuluu. Ystävälliset kanssa veneiliöilä sai taas hyviä neuvoja ja vinkkejä. Mä olin pulttaamassa laatikkoa suoraan kiinni aisaan, mutta onneksi mulle kerrottiin ettei niin saa tehdä. Katsatusmies ei kuulema välttämättä tykkää siitä. Laatikossa ilmeni lisää mietittäviä asioita. Pohja notkui akun painosta, se pitäisi tukea jotenkin.
Tuossa on periaatekuva kotelon kiinnityksestä. Aisan ylä-ja alapuolelle tulee isot kulmaraudat jotka löytyi omista nurkista. Samoin löytyi tuo tukipuu. Pulttaus materiaali jouduttiin ostamaan… 🙁 Sähkön suojaputki oli vielä tässä vaiheessa hakusessa.
Palikat muotoiltiin pohjaan sopiviksi, ajettiin ura kulmarautaa varten ja kyllästettiin. Uskon että tavallinen puu kestää tuolla laatikon alla.
Kun kyllästysaine oli kuivunut, niin liimasimme palikat pohjaan kiinni ja varmistimme kiinnityksen ruuveilla.
Kulmaraudat liimattiin puihin kiinni ja niihin myös pari pientä ruuvia jotta liima varmasti saa kuivua rauhassa. Lopullisessa kiinnityksessä kaikki nuo pohjassa olevat tavarat jää puristukseen laatikon pohjan ja aisan väliin.
Pohjaan tulleiden kulmarautojen läpi porattiin reijät laatikon sisään, myöhemmässä vaiheessa noista reijistä tulee kiinnityspultit. Reijät näkyy kuvassa. Pohjaan kiinnitettiin kaksi pientä alumiinikulmaa akun sitomista varten. Ne liimattiin pohjaan kiinni. varmistimme kiinnityksen ruuveilla jotka menee allaoleviin tukipuihin. Mitoituksen takia asesimme tässä vaiheessa tuo ”relekotelon”. Molemmat alumiikulmat kiinni. Kulmiin on tehty pitkulaiset aukot kiinnitys hihnaa varten. Kuvassa näkyy myös kaukosäädän pistoke.
Säilytystilan ja akun väliin tehtiin väliseinä vanerista. Vaneri on kiinnitetty pienillä kalustekulmilla. Piti kiinnittää valkoisilla popniiteillä kun ei vertaalla ollut muun värisiä tuossa kokoluokassa. Akku osaton yläosaan kuin myös kanteen asennettiin itse liimautuva solukumi. Ajattelin että se voisi vaikka suojata jotain kolari tilanteessa.
Akun päälle tehtiin vanerista välikansi jonka päällä voi säilyttää langallista kaukosäädintä.
Kun akkulaatikko oli saatu valmiiksi se tietysti piti vielä kiinnittää itse traileriin.
Nuo kulmaraudat oli kyllä hyvä löytö. Ensimmäinen tuli pilkottua tuon laatikon pohjan vahvikkeeksi. Ja toinen rauta katkaistiin vastakappaleiksi.
Laatikko aisalle ja mitoitus käyntiin, merkit keskelle alapuoleista tukirautaa… kaikki hyvin??
Kun 5mm kulmaraudan mitoittaa päälipuolelta keskelle niin eihän se ole keskellä enää toisella puolen. Pitäisi pikkaisen miettiä asioita ennen kuin alkaa vauhdilla touhuamaan. Ei muuta kuin prikasta pala pois ja taas kaikki näyttää mallikkaalta.
Kun tuo paketti on saatu kasaan niin ”hitsataan” nuo pultit vielä kiinni tuohon kulmarautaan, ettei varkailla olisi niin helppoa.. 🙂 Koti verstaalla ei ole hitsikonetta, ja vaikka olisikin niin en mä sillä mitään osaisi tehdä. Joten kun tuo lumikassa sulaa tuosta trailerin edestä ja vene on saatu veteen niin sitten kaverillille hitsattavaksi.
Sitten ei muuta kuin pulttaamaan laatikkoa aisaan.
Yleensä pitäisi ottaa kaikki asiat huomioon kun rakentelee…. niin pitäisi. Jälleen kerran jäi jotain huomioimatta…. käsijarrun tanko… Se lähtee aisan päästä ja laskee tasaisesti perään päin lupulta saavuttaen pyörien jarrurummut. Etummainen rauta meni hienosti tangon alta…. mutta..
Takimmainen rauta ei ollutkaan ihan simppeli homma….. 🙁 Tangon kulma on sellainen että se törmää suoraan päin kulmarautaa. No, hätä ei ole tämän näköinen. Pala pois kulma raudasta ja pultteja kiristämään. Siinä tyytyväisenä katsellessa kädenjälkiä, niin huomasin pientä taipumista takimmaisessa kulmaraudassa joka olikin muuttunut työstö vaiheessa lattaraudaksi….
No jäädään seuraamaan tilannetta Toivotaan parasta ja pelätään pahinta…
Seuraava vaihe onkin sitten vinssille korokepalan etsiminen. Ohjausrullat on alempana kuin vinssin pohjalevy, se tarvitsee noin 20mm koroketa. Vaijerin lähtopiste on alempana tässä sähkövinssissä kuin käsivinssissä. Joten sitä on nostettava ylemmäksi jottei vaijesi ”syö” suojakumia. Teoreettinen nosto olisi noin 65mm. Eli kokonais nostotarve 100mm varojen kanssa. Tuo tilanne näkyy hyvin tuolla jutun alussa olevasta kuvasta.
Tuon korokepalan lisäksi tarvittiin suojaputki vinsin sähkösyötölle.
Kun kävin kaverin hallilla hakemassa kompuran pois ”huollosta” niin kyselin olisiko hällä jotain taipusaa putkea noihin mutka kohtiin. Kun verstasta aikamme pengoimme, niin sieltähän löyty sopiva taipuisa putki juuri tähän tarkoitukseen. Kaiken lisäksi löytyi myös oikeanlaiset läpivienti holkit.
Ja kun kotiin pääsi niin heti asentamaan. Näyttää siistiltä vaikka itse sanonkin.
Korokepala löytyi toisen kaverin rautaromu läjästä. Palanen putsattiin, maalattiin ja reijitettiin. Kiinnitys on suunniteltu siten että tarviiaessa vinsin voi kääntää toisinpäin….
Näin vinssillä voi vetää venettä ja traileria vaikka jostain pahastapaikasta pois…
Tuo korokepala näyttää aika massiiviselta, mutta nyt ei pitäisi vaijerin kuluttaa suojakumia.
Nuo vinssin mukana tulleet kaapelit meni vaivattomasti suojaputkeen. Vinssin puoleiseen päähän laitettiin tupla kutistesukka. Näkyy alla olevasta kuvasta.
Kaikki liitokset pyrimme suojaamaan kunnolla. Laitoimme liitoksiin kuvan mukaiset suojahatut. Alla näkyy valmis kytkentä, joka käytännössä jää kokonaan piiloon suojakannen alle.
Tuohon kytkentää ei tullut pääkatkaisijaa eikä sulaketta. Jos pääkatkaisijalle tulee joskus tarvetta niin se kyllä mahtuu tuonne.
Vinssin päälle tehtiin vielä ohuesta pressukankaasta sää-/näkösuoja. Suojan alareunaan tuli naru jolla suoja kiristetään kiinni trailerin jalkaan.
Kesän koitokset kertoo sitten miten vinssi toimii.