Keväthuolto 2012
29.4.2012 – tänään saatiin sitten tehtyä nuo normaalit keväthuollot koneesen ja vetolaitteeseen.
Vanhojen öljyjen poisto on sinänsä ihan helppo homma. Vain roput auki ja antaa valua öljyt jäteastiaan. Uusien öljyjen lisäämiseen kehitimme viime keväänä ihan omatekoisen laitteen. Silikonituubin kärki leikattiin sopivan kokoiseksi, niin saatiin tiivis suulake täyttö reikään. Pumppaaminen hoidettiin bensaletkun pumpulla. Ei homma mitenkään nopea ole, mutta menee ja on halpa laite.
Nostolaitteen olkatapit täytyy myös muistaa voidella. Niitä varten on nippa topparikumien alla.
Myös nostolaitteen voiteluöljyt uusittiin, tällä kertaa hieman jäykempää tavaraa kuin vuosi sitten.
Tuossa meidän OMC:n vetolaitteeseen täytyy vaihtaa öljyt kolmeen paikkaan ja lisätä yhteen. Öljyä meni yhteensä 1,8 l.
Moottoriöljynvaihto meinasi käydä hankalaksi. Se pieni käsi-imulaite joka hommattiin ei oikein ollut sovelisa…. Tuon laitteen imuletkun halkaisija oli aivan liian suuri. Ei mahtunut moottorin tyhjennys putkeen…. 🙁
Onneksi onnistuimme saamaan lainaksi paineilmalla toimivan tyhjennyspumpun. Tosin ei siinäkään heti lähtöön ollut riittävän pientä letkua. Rakentamalla saimme homman toimimaan.
Imuletkusto… imuputkeen mahtuu ulkohalkasijaltaan 6mm (sis.4mm) Pumpun pienin letku 12mm… Siitä saadaan sarja…6mm ->8mm->10mm->12mm… Ensi vuodeksi tehdään korkkiin sellainen sovite, johon saadaan suoraan tuo 12mm imuletku.
Moottoriin menee öljyä 3,8 litraa. Vaihdoimme luonnollisesti myös suodattimen.
Noston yhteydessä syksy 2011
Noston yhteydessä ei saatu konetta käyntiin. Syy…. meillä oli ollut koko kesän vääränlainen puola. Nolottaa…. vaihdoimme toisenlaisen puolan, sellaisen etuvastus puolan. Testeissä ainakin lähti hyvin käyntiin. kesä 2012 näyttää miten se toimii
Käyttökokemuksia kesän ajalta 18.10.2011: moottorin säätö onnistui hienosti!
Moottori on toiminut luotettavasti koko kesän. Siinä on ollut käynnistysvaikeuksia vain jos se on seissyt pitempään käyttämättä. Kylmyys tuntuu vähän vaivaavan vanhusta, koska nyt ilmojen viilettyä se vaatii useampia startteja käynnisytäkseen.
Kesäkuu 2011
OMC kärsi käynnistysvaikeuksista ja epävakaasta käynnistä, jonka takia Finmar nostettiin ylös ja moottorin säädöt päätettiin tarkistaa.
Aluksi sylintereiden puristuspaine mitattiin puristuspainemittarilla sytytystulpan reiästä. Ykkös- ja nelossylintereistä sitä ei saatu mitattua, koska anturia ei saatu riittävän tiiviisti sytytystulpan reikään. Kakkos- ja kolmossylintereiden puristuspaine oli noin 7 kPa, mikä todettiin ihan hyväksi sen ikäiselle moottorille. Päätimme jäädä siihen uskoon, että ykkös- ja nelossylintereiden puristuspaineet ovat samaa luokkaa.
Sitten siirryimme sytytyksen ajoituksen kimppuun. Kävi ilmi että ajoitus oli niin pahasti pielessä että ajoituslampulla ei pystynyt näkemään ”vauhtipyörässä” olevaa ajoitusmerkkiä. Ajoitusmerkin viereen jouduttiin piirtämään ylimääräiset viivat jotta nähtäisiin mihin suuntaan virranjakajaa pitää alkaa kääntämään. Ajoitus saatiin kohdalleen ja laskimme toiveikkaina Finmarin uudelleen veteen.