Saimme käytetyn, kahdessa veneessä olleen Humminbirdin lokin ja kaiun ilmaiseksi. Nostimme Finnmarin kolmannen kerran ylös keväällä 2011 asentaaksemme sen. Lokille löytyi hyvä paikka ohjauspulpetin takaseinästä ikkunan vierestä. Lokin asennuksen yhteydessä asensimme kuljettajaa varten kännykkäkaukalon ohjauspulpetin päälle.
Lokin ja kaiun antureiden johtojen läpivientiä varten askartelimme läpivientipalat samasta teflonpalasta, josta rakensimme jo lämmönvaihtimen pohjan.
Aluksi jyrsimme yläjyrsimellä tefloniin urat johtojen upottamista varten. Sitten sahasimme urien ympäriltä suorakaiteenmuotoiset palat, joiden päät pyöristimme, jotta palat näyttäisivät virtaviivaisemmilta. Porasimme paloihin vielä reiät ruuvikiinnitystä varten.
Lokin ja kaiun johtoja varten porasimme veneen perään reiät, jotka tiivistimme valkoisella Sikaflexillä ja peitimme valmistamillamme läpivientipaloilla.
Humminbird on toiminut moitteettomasti. Vertailimme lokin antamaa nopeutta autonavigaattorin ilmoittamaan nopeuteen, ja loki näyttää noin kolme kilometriä tunnissa vähemmän kuin autonavigaattori.