Vieraskirja

Tätä vieraskirjaa ei pidetä yllä, vaan sivulle on kopioitu aiemmin saapuneet viestit. Mukavia lukuhetkiä!

86 kommenttia artikkeliin ”Vieraskirja”

  • finmaristi?

Suunnitelmissa mahdollisesti finmar sea cabin vene. Tästä kaikkia kokemuksia kaivataan.
Kulutus?
Missä nopeudessa liukuun?
Millä kierroksilla kulkee sen?
Huippunopeus?
Onko miten meluisa?
Koneen luotettavuus ja korjaushinnat?
Perävetolaitteen luotettavuus, viat ja korjauskustannukset?
Muuta?
Kiitos.

  • Reijo Aalto

Ostimme tänä keväänä Finmar 510 ht veneen .Vene on hyväkuntoinen ja vankan oloinen.Moottorina on Volvo Penta AQ 115/100. Kysymys kuuluu? Voiko näillä eväillä vielä nostaa nopeutta nopeuden olen saanut nousemaan 23 solmuun.Moottori on remontoitu täysin.Uudet männät ja laakerit,nokka-akseli. Potkuri on 14/11.

  • finmar
Moi
Potkuri vaikuttaa liian pieneltä. Suosittelen uuden potkurin hankintaa.
Mun 510:ssä oli 14×17,väsyneellä koneella (OMC 12hv) se kulki 27kn.
  • Reijo Aalto.

Kiitos kommentista ,tuli hommattua uusi 13/13.Saa nähdä kuinka käy.

  • jani

Hienot ja hyödylliset sivut!! Itse olen menossa parin viikon päästä hakemaan 510 ht:n b21 koneella ja 280 vetolaitteella.

  • huugo

Minkälainen vene minun kannattaisi ostaa ensimmäiseksi veneeksi? Itse olen ajatellut jotain tuulilasi venettä, jossa olisi noin 20hp.

  • juha

Minun pitäisi saada jostain vetoauto. Olen ostamassa venettä joka on 8M 2-2,5t 2.60m. Ja vene pitäisi saada orimattilasta tampereelle. Puh. 041-4743396

  • finmar
Tarvitsee aika järeän vetoauton. Jos vene painaa 2,5tn ja siihen traileri päälle niin pitäisi auton pystyä vetämään 3,5tn.
Nykyinen pakettini painaa (1600kg+700kg) eli 2,3tn ja autolla saa vetää n.3tn tarkkaan ottaen 2,9tn
  • Teemu

Moi.

Tuli tänään haettua itelleni ensimmäinen Finmar, samalla ensimmäinen sisämoottorinen. Tää on 510 HT Volvon koneella, vene oli ilmainen mutta vaatii täydellisen remontin, runko ja kansirakenteet ovat ehjät, kuomu, sisusta ja sähköt menevät kaikki uusiksi ja kone on jumissa. Mistäköhän saisi selville tuon valmistusvuoden, valmistenumero on 14 eli alkupäätä on. Isä on ollu Finmarilla sähkömiehenä 70-80 lukujen taitteessa mutta ei osannu sanoa näkeekö veneestä suoraan vuoden.

Kiitos jo etukäteen.

  • finmar
Veneestä ei suoraan näen valmistusvuotta. Mutta numeron
perusteella sun 510 HT olisi vuodelta 1970. Onko sun veneessä finmar
kirjoitettu kohokirjaimin?
  • Ekku

Heips!
Tän mielenkiintoisen sivun löysin 
Ostin juuri ensimmäisen veneeni, Finmar 570 Sea Cabin. Koneena Volvo Penta AQ120/270.
Harmikseni huomasin, että pakosarjan vesitilan seinämät olivat syöpyneet puhki, eli poistopuoli ei toiminut. Hommasin uuden Malloryn sarjan, joka päällisin puolin näyttää aivan samanlaiselta, mutta tarkempi tutkimus löytää eroavaisuuksia. Esim. alkuperäisesssä on pakokanavat muotoiltu niin, että pakokaasut poistuvat poistopäähän päin, mutta tässä aivan suorat. Toinen asia jonka huomasin, niin poistoputken pää oli alkuperäisessä jaettu kahteen osaan, tästä se väliseinämä kuiteski puuttui. Ja kysymys kuuluukin: Onko näistä eroavaisuuksista jotain haittaa, ja jos on, niin minkälaisia? Eli, uskallanko asentaa paikoilleen turvallisin mielin, vai palautanko liikkeeseen?

Kiitos jo etukäteen 

  • finmar
Moi
Täytyy heti alkuun tunnustaa etten kovin hyvin tunne noita Volvon koneita. Periaatteena on kuitenkin, että mitä myöhemmin pakokaasu ja vesi menee samaan kanavaan sen parempi.
Jos siitä uudesta osasta puuttuu väliseinä joka eroittaa pakokaasun ja veden, niin en suosittele sen asenusta.
Tässä linkki josta voi tarkastella Volvo Pentan AQ 120 B hajoituskaavioita.
http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-cat-7742840.aspx
  • pasi vikström

tuosta finmarin moottorista kysellyt kui pal pitäis kiertää aq145/280.nyt kun ajelen niin nopeus noin 21 solmuu 4200 kierrosta mutta kiertää yli 5000 kui pal uskaltaa antaa kierroksia?veneen valm.num. on 134 ja tykkään veneestä paljon olisi kiva saada lisää tietoa veneestä itelläni kuulemma merivartioston vanha värit ainakin samat.

  • finmar
Moi
Kyllä 145hv volvon pitäisi liikuttaa Finmar 510 liukkaamin kuin 21solmua. Etenkin jos kone kiertää 4200r/min. Ei kannata turhaan repiä koneesta enempää kierroksia.
Minkä ikäinen tuo kone on?
Millainen potkuri sulla on?
Valmist numero 134 ajoittuu 1973 vuodelle.
  • pasi vikström

hei potkurista ei oikeen tietoa ku en ole kerennyt kattomaan.kone on nm1985 ja nopeus kyllä täydellä kaasulla 30 solmuu mutta epäilen että potkuri on väärä.trimmeillä saa vähän vauhtia lisää.mikä potkuri olisi sopiva?

  • finmar
Finmar tehtaat on aikoinaan luvannut nopeutta 34solmua volvon
130hv moottorilla. On kuitenkin muistettva että sun moottorisi on lähes 30v
vanha.
En osaa antaa fakta tietoa potkurista. Oma Finmar HT 510 kulki sen 28 solmua 120hv väljällä OMC moottorilta, moottori oli vuodelta 1982. Nuo huiput saavutettiin 3500r/min.
Potkurina siinä oli 19×17 alumiini potkuri. Siinä kokeiltiin myös pienempi nousuista potkuria. Kierrokset kasvoi, nousi nopeammin liukuun, mutta huippunopeus lasku 24solmuun.
Lisätietoja potkureista löytyy…. http://venetieto.fi/potkuri
  • pasi vikström

Hei ostin juuri finmar 510 numero on 174.kuulemma pitäisi olla tukevia paatteja moottorina pentan 145/280 ensimmäinen sisäperäni saas kattoo koska sen hajotan ku varmaan erillaista ajelua kun tuo perämoottorilla.varoituksia paljon tullut että muista aina vetolaite pitää lukossa kun ajeöet ettei hajoa??

Vastaa

  1. finmar
Kyllä, asian on juuri niin. Volvon vetolaitetta voi nostaa kun
ajelee tyhjäkäynti kierroksilla. esim. rantautuessa.
  1. Heikki

Pakko jättää kommentti, kun sivut yllättivät niin positiivisesti!

Asiallista tekstiä vanhojen veneiden kunnostamisesta ja reissuraportit sekä videot nostivat veneilykuumeen taas pilviin!

Itsellänikin projekti meneillään ja eksyin sivuille pohjan kunnostuksen takia.

Hyvää työtä!

  1. Anssi

Hyvät kevään alut Kuopiosta! Onneksi olkoon uudelle paatille. Laittele linkkiä, kun alat uusia sivuja pykäämään.

Niinhän sitä veneilijän kesken sanotaan, vene on aina metrin liian lyhyt. Olipa mitta mikä tahansa:)

  • finmar
Anssi http://mskatja2014.wordpress.com/ on näköjään aloittanut jo ”kevät” kunnostukset veneeseen.
Laitan kyllä heti tietoa uuden veneen vaioheista kun tiedän mille pohjalle sivut teen.

Morjes.
Näköjään isompaa venettä tilalle…
Tuttu episodi meille veneilijöille 

  • juha

Terve,

Osaisitkohan auttaa trailerin valinnassa? Olen nyt viikon omistanut Finmari 510ht OMC-koneella ja ei ole minkäänlaista tietoa koko paketin painosta. Eli olisiko suosituksia trailerin valintaan? Kiitos jo etukäteen vastauksesta!

  • finmar
Moi
Onnea ”uuden” Finmarin johdosta.
Finmar HT 510 painaa n.750kg. Joten tarvitset jarrullisen trailerin. Mun 510 alla oli Majavan 1300 ja olin siihen tyytyväinen.
Lisää teknisiä tietoja löytyy linkistä http://finmar-pemar.fi/510_HT.html

Hyvät sivut olet tehnyt. Lukaisin tuossa illan ratoksi imu/pakosarjajutun ja sama olisi itsellä edessä. Vesiä laskiessa sarjoista, tuli jonkin verran ruostettakin ja puhdistus on edessä..Saas nähdä, millä ne ruosteet sieltä sarjoista häipyy 

  • Sami

Oma finmar nousi jo vedestä :/ https://db.tt/5GRXJWz7

  • finmar
Kyllä nuo veneen nosto ajatukset on olleet mielessä.
Viime vuona vene nostettiin vasta marraskuun alussa. Tänä vuonna olisi tarkoitus nostaa hieman aijemmin.

Moi,
Tänään oli sitten ”suuri” päivä kun Finmar laskettiin vesille. Ihan ilman ongelmia tekniikka ei pelannut, kierrokset ei oikein nousseet, ja jos käänsi kahvasta tukehtui, ja paukkui… Mutta muuten näytti kaikki olevan kunnossa. Eli varmuudenvuoksi hankittu 100B vetolaite menee myyntiin.
Mukavaa kesänjatkoa ja hyviä veneilykesiä!
T Markku

  • Kari J

Hieno paatti teillä. Meillä Finmar 570 DC projektina, kaikki uusittu ja pian ehkäpä vesille. -kari-

  • finmar
Moi
Eikö kaikki Finmarit ole hienoja 
Missä päin Karin 570 DC oleilee?
t.Hannu
  • Harri

Moikka!
Kävin vain vilkaisemassa, joko veneilykausi on alkanut…
T: Harri

  • finmar
Joo veneilykausi on alkanut…
Eikös se kausi ala veneen laitolla?
t.Hannu

Moi
Sama malli on kyseessä.
T Markku

Moi
Tarkoitus olisi laittaa kuvia projektin eri vaiheista ko. Sivulle, nyt aika on mennyt varaosien metsästämisessä ja mahonkiosien pelastamisessa 
Tuo minun vene on vuosimallia 1971
Innostuin tuosta mallista kun kaverillani on tuollainen vene ollut kymmenen vuotta, hän on laittanut sen aika hienoon kuntoon. Myös tuon veneen merikelpoisuus yllätti positiivisesti.
Huomenna pitäisi irrotaa kone, ja tarkistaa sen kunto.

Terveisin
Markku

  • finmar
Moi
Olen alkanut tutkimaan Finmar-Pemar tehtaan tuotantoa. En vielä ole törmännyt DC 570 malliin.
Tosin on olemassa Finmar DayCruiser joka on 570 pitkä. Olisikohan tuo sama malli?
Hannu.
ps. kuvia ja muuta sähköpostia voi laittaa osoitteeseen
finmar510@gmail.com

Moi!
Kiva lukea Finmar juttuja, kiitos ovat mielenkiintoisia.
Hankin itselleni Finmar Dc 570 orgis koneella ja vetolaitteella.

Hyvää keväänalkua!

  • finmar
Kiitos vierailusta.
Sulla on näköjään valokuva sivusto., hienoja kuvia.
Sattuisiko sulla olemaan kuvia veneestäsi?
Miltä vuodelta tuo sun Finmarisi on?
Veneily terveisin
Hannu

Hei

Sitä on sielläkin jo herätty talviunilta:)
Kiva lukea näitä sinun hyvin kuvitettuja sivuja.

Kallaveden rannallakin oltu jo kovasti touhussa. Saisi vaan nuo yöpakkaset alkaa hiipumaan.

Hyvää kevättä kaikille Finmarin sivuja lukeville!

Toivottaa
http://mskatja2013.wordpress.com/

  • Ari Heinonen

Hyvät sivut juuri itse hankin Finmar Sea Cabinin. Olisi hyvä jos löytyisi juttuja enemmän Finmareista.

  • finmar
Onnea Arille ”uudesta” Finmarista. Millaista tietoa kaipaisit?
Sivuilta löytyy muutamia linkkejä ja multa löytyy myös joitain lehtijuttuja.
Lehtijuttujen en tällä hetkellä voi julkaista sivuilla kun en vielä ole saanut
lupaa niiden julkaisuun. Vene- ja Kippari-lehtien sivuilta voi tilata joitakin
julkaisuja.
http://venenetti.fi/arkisto/
Minkä ikäinen tuo sinun veneesi on?
Millaisella koneella se on?

Vastaa

  • finmar
Finmareissa tosiaan on käytetty pääasiassa kahta vetolaitetta.
Volvon ja OMC:n Mulla ei ole yhtään kokemusta tuosta Volvon vetolaitteesta.
Hyvä vaan jos kanssa veneilijät voivat vaihtaa kokemuksia tämän vieraskirjan kautta ja näin saada lisää tietoa omasta veneestä. 
  • Jari

Markus L,,,finmarissa on metallitankki, ilmeisesti rosteria tai hapokasta joten ei syövy. Vetolaite nousee normaalisti nostamalla rivasta ylös, lukitus siellä ylhäällä hakasella, joissakin on hydraulinen nostin jollaista itsekkin ”metsästän” heikolla menestyksellä. pensan seassa kannattaa käyttää lyijyn korvaavaa lisäainetta kun venttiilin ”seetit” on koneistettu kanteen, ne saattaa palaa ilman lyijyvoitelua, 98 on ollu itsellä polttoaineena

  • Jari

Moi, kivat sivut täällä. Oma vene on myös finmar 510 vm.1975, volvon b20 koneella, valmistusnumero 137, olen omistanu veneen nyt kolme vuotta, alkuun ollu jyväskylässä ja sitten hurissalossa mikkelin lähellä, olen veneen kolmas omistaja joten tyytyväisiä on vissiin edellisetkin olleet, minä ainakin olen.

Tarttisin muuten vetolaitteeseen hydraulinostimen, semmonen on varmaan ollu näissä lisävarusteena, kaverin Kulla veneessä on sama moottori ja vetolaite ja siinä on hydraulinostin, ei siellä olis tietoa moisesta. Kivaa syksyä ja tulevan kevään odotusta

  • finmar
Moi
Mekin olemme veneemme kolmas omistaja. Eli näyttää siltä että Finmar 510 on vene josta ei haluta luopua… 
  • Eino Lappalainen

Tervehdys, Oi onnea Finmarilla huristeltu jo melkein kymmenen tuntia kesänmittaan  Tuosta kipistä kun oli puhetta niin tästä(kin) hajosi kipin moottori oikeammin valurauta kuori siitä sähkömoottorin jatkona olevasta tötsästä. Mistähän moisen löytäisi? siis järkevään hintaan.

  • finmar
Moikka
Katselin hajoityskaaviota tuosta kipin kohdalta ja jos oikein ymmärsin niin, sähkömoottori on kiinni itse perävetolaitteen rungossa. Mutta täytyy viikonloppuna käydä kurkkaamassa ihan livenä miltä se näyttää.
  • Markus L

No niinpä täytyykin meidän veneen olla vanhempaa tuotantoa. Hyvin on säilynyt, ei siitä vuosia käytännössä huomaa.

Käytiin viikonloppureissussa Helsinki-Bärosund välillä. Matkanopeus on mukava n. 14 solmua tunnissa ja polttoainekulutus jotakuinkin 15 litraa tunnissa. Kierrokset noin 3000 niin vene kulkee kevyesti plaanissa.

Tila riitti erinomaisesti yöpymiseen kahdelle hengelle ja saksanpaimenkoiralle. Uisteluunki soveltui juuri ja juuri, mielellään jollain pienemmällä moottorilla ajaisi, kun meinaa mennä liian kovaa. Ei voi tyhjäkäynnillä ajaa vaan pitää pumpata koko ajan.

-markus

  • finmar
Me teimme viikonloppuna vain päivä risteilyn. Kertomus löytyy sivuita
Meidän finmari ei pysy pinnalla 14 solmun nopeudessa. Alkaa kyntämään kun nopeus laskee alle 17 solmun. Pidämmekin matkavauhtina n. 20 solmua.Tuo nopeus saavutetaan 2800r/min. Kulutus on samaa luokkaa. En oikeastaan uistele, olen joskus kokeillut, mutta huonolla menestyksellä. Tyhjäkäynnillä ajaessa vauhti on 6,6km/h eli 3,5 solmua. Onko tuo nopeus liian kova vai sopiva?
Ei Markulla sattuisi olemaan kuvia omasta Finmarista?
  • MarkusL

Kiitos ,

Meidän paatti on numerolta 153 mutta tarkkaa vuotta ei ole tiedossa. 80-luvun vaihteesta noin suunnilleen.
Volvon Pentaan saa valmistajan sivujen mukaan tankata etanoli polttoainetta, kunhan tankki on rosteria. Ilmeisesti lasikuitu tai alumiinitankki syöpyisi.

Merelle hommattiin retkivene, erittäin positiivinen vaikutelma ollut tähän asti. Helsingin edustalla päästy nyt muutama päivä veneilemään. Viikonloppuna ollisi tarkoitus tehdä yöpymisreissu Inkooseen.

-markus

  • finmar
Moi
Meidän venee sarja numero on 168 ja valmistusvuosi 1974 joten sun vene on vähän vanhempi. En tiedä mikä on aikoinaan ollut näiden Finmarien vuosi tuotanto. Mutta veikkaan että tuo sun veneesi on joko 1973 tai 1974.
Viikonlopuksi on luvattu tällä hetkellä vähän parempaa keliä. Hyvää veneily viikon loppua teille
  • Markus L

Perälaitteen saa näköjään nostettua, kun vaan vetää tarpeeksi kovaa. Ei siis mitään pulttikiinnitystä, mistä edellinen omistaja kertoi.

Polttoainetankin materiaali on vielä selvittämättä, jos tästä olisi tietoa.

Kiitos!

  • Markus L

Moro!

Hienoa, että löytyi netistä tietoa veneestä. Sain juuri tuollaisen Finmar 510 HT veneen Volvon pentan koneella. Aika vähän on tietoa kyseisestä laitteesta.

Pystyisitkö auttamaan, tiedätkö mitä materiaali Finmarin tankki on? Oletko tankannut 98 vai E10-bensaa? Kun Volvon sivuilla sanotaan, että etanoli-bensat käyvät koneille, kunhan tankista ei liukene materiaalia.

Miten perälaitteen saa nousemaan? Jos ymmärsin oikein, niin sinulla on joku sähköinen kippi? Omassani ehkä pitäisi vain avata joku oikea pultti ja vetää kädellä pystyyn.. Osaatko neuvoa tästä.

Jos vaan viitsit jelppiä, niin tosi mahtavaa:)

T. Markus

  • finmar
Moi
Missä päin Markus veneilee?
Miltä vuodelta sun Finmar on?
Tuosta Volvon vetolaitteesta ei ole mitään kokemusta. Omassa veneessäni on omc:n moottori ja vetolaite. Tuossa vetolaitteen kipissä on mullakin hieman ongelmia. Hammastus on kulunut ja joskus se jää lukkoon. Täytyy peruutta hieman niin sitten kippi toimii.
Tankki on rosteria ainakin meidän veneessä.
Tuo meidän omc on vuodelta -82 joten siihen on tankattava 98E. Koneessa tarvitsee sen lisäksi vielä käyttää lyijyä korvaavaa lisäainetta.
  • jusssi

Hienot sivut ja hieno vene. Mitäs paljon tuo kuluttaa ainetta, onko mittailtu? Minkälaisia nopeuksia sillä mennään?

  • finmar
Kyllä ollaan mittailtu noita kulutuksia, kun tankilla käy niin
aina tuntuu että aivan liikaa… 
Mutta asiaa…
Matkavauhdilla joka on noin 20 solmua niin kulutus on 14L/h.. 0,7 l/mpk
Nyt alku kesästä mitattu sekalaista ajoa niin keskikulutus näyttää 11,5L/h Siinä on aika paljon tyhjäkäynti nopeutta.
Tyhjä käynnilla vauhti n.3,5 solmua
Matkavauhti n.20 solmua
Max. nopeus n.27 solmua
  • Matti Pesolansaaresta

Minulla on Finmar-Pemar Salonkivene 800 Nr 1.Rakennettu mahongista
vuonna 1965.On kevätkunnostuksen alla.Vakituisena saaristolaisena
on paljon kevätkiireitä joten vesillelasku jää kesäkuuhun.Heinäkuun alussa matkataan taas Saimaan aalloilla.Hyvää Finmar kesää kaikille!

  • finmar
Noita veneitä ei enää paljon ole kunnossa. Olisi kiva nähdä
kuvia siitä.

Kuin myös mukava lukea muiden veneilijöiden verkkosivuja. Hyvää veneilykesää ja tervetuloa Saimaan aalloille!

  • Eino Lappalainen

Kuopion Finmar on vielä tukevasti tallissa koska pohjasta löytyi lasikuituruttoa ja koko pohjan alalta aina ensimmäiseen nousulistaan saakka irtosi ihan veistämällä kaikki pinta materiaalit lasikuitua myöten, loput otin nauhahiomakoneella. Nyt olen käsitellyt pohjan lasikuituekspertin ohjeistuksen mukaan eli tulee kaikki pinnoitteet uudet. Moottorikin on vielä työstettävänä ja vetolaitekkin atomeina. Saa nähdä milloin on vesillelasku? Sisäverhoilukin pitäisi vielä tehdä uusiksi…

  • finmar
Päätit sitten laittaa koko veneen kerralla uusiksi.
Toivottavasti pääset vielä tänä keänä vesille. Meidän finmariihan tuli sitäpuolelle hieman uutta verhoilua. Toivottavasti voit saada noista jutuista hyviä vinkkejä.
Tuo sun homma kyllä kuulostaa todella mielenkiintoiselta… niitä kuvia kaivattaisi… 
Ja tietysti jutun tynkää osioon…
muut veneet

Kuis veneen lasku sujui?

  • finmar
Juu vene saatiin veteen onnistuneesti, koeajokin onnistu vaikka tuulta oli 12m/s…
Mutta….
Korjauskohteiden tarkistuksessa sattui haaveri. Kun tarkastettiin pakoputken kiinnityksen kireyttä, niin yksi pinnapultti napsahti poikki. Ei kun uutta metsästämään.
  • Nimetön

Kuvia on, mutta en tiedä milloin saisin koneelle siirrettyä. Kuopiosta löytyy tämän Finmarin kotisatama.

  • finmar
Ups… viesti oli nimettömyyden johdosta joutunut roskakoriin.
Jokos Kuopion Finmar on saanut koneen kiinni ja veneen vesille.
  • Eino Lappalainen

Tarkistus on helppo tehdä kun muistat tehdä reiän valmiiksi veneen pohjatulpan kokoiseksi niin siitä on sitten helppo tarkistaa tilanne ja laittaa tulppa kiinni ja vaikka sitten syksymmällä tyhjentää mahdollinen vesi koteloista. Tiedä painosta, mutta vettä irtosi yhteensä noin 20 litraa + uretaani silppua jonkinverra. Jätin suurimmanosan uretaania paikoilleen koska kaikkea ei saa pois muuten kuin tekemällä luukun kotelon päälle jonka kautta olisi sitten mahdollista poistaa kaikki kostunut uretaani. Jos urtsun poistaa koko kotelon matkalta niin heikkeneekö kotelon kantavuus liikaa sitä en vielä tiedä? veneen lujuuteen ei vaikuta mitenkään, mutta tuon kotelon päällä kävellään niin joustaako kansi sitten jalan alla se on sitten toinen juttu, jos näin käy niin ainahan sinne voi laittaa uudet kotelon täyteaineet ja vieläpä semmoiset jotka ei ime vettä itseensä.

  • finmar
Onko sulla kuvia tuosta projektista? Kuten sanonta kuuluu niin
yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Muuten missä päin suomea sun veneesi on?
  • Eino Lappalainen

Kotelot on nyt kuivat. Porasin rasiaporalla 35mm reiät tankin kahtapuolen oleviin koteloihin siis veeneen keulan puoleiseen päähän ja moottorin kahtapuolen ylä että ala reunaan reiät, moottoritilassa on nyt hyvin tilaa touhuta, kun motti on huollossa. luulempa, että teidänki Finmarissa on vesi päässyt em koteloihin koska huomasin omassa tyyppi/rakennevian tuossa vänkärinpuolen jalkatilassa eli missä lattia päättyy konetilan seinään on tiikkilistan alla reikä mistä sadevesi pääsi valumaan vapaasti kotelon sisälle. Toinen vuotolohta on peräpeilissä nopeusmittarin paineanturi/kaiku tai vastaava epätiivis ruuvi kiinnitys josta kautta järvivesi pääsee vapaasti kotelon sisälle. Kannattaa ehdottomasti tarkistaa tilanne. Itse poisti osan uretaanista imurilla metalliputkella ”ruoppaamalla” eli tein kanavia kotelon pituussuunnassa jolloin saadaan imukanava koko kotelon matkalle. Käytin kanavan lämmitykseen auton sisätilan lämmitintä joka on turvallinen ratkaisu verrattuna kuumailmapuhaltimeen jota en sitten käyttänyt paloarkojen materiaalien vuoksi. (pitäisikö näitä juttuja kirjoitella jonnekkin muualle koska tämä on vieraskirja vai?)

  • finmar
En tosiaan ole tarkistanut noita kohteita mitä sä olet korjannut. Tuo listan irroitus ei ole kovin iso operaatio. Täytyy se tehdä viikonloppua ja kertoa mitä mä löysin sieltä. Noiden koteloiden reittäminen taitaa jäädä syksyyn. Jos vielä sen homman ottaisin auki niin…. Voisi olla että veneilyt jäisi tältä kesältä liian lyhyeksi.
Mitä arvelet? kuinka paljon sun veneesi keveni tuon kostea uretaanin poiston jälkeen?Moottorivene.info sivustolla on paljon veneiden korjaus projekteja. Se voisi olla yksi paikka minne laittaa juttua. Tosin tännekkin voi laittaa…. 
http://www.moottorivene.info/keskustelu/index.php
  • finmar
Sen minkä pääsee näkemään tankin välistä niin meillä ei näy halkeemia. Tosin emme ole poranneet reikiä koteloihin jotta olisimme voineet tarkistaa tilanteen. Asiaa kyllä ollaan mietitty. Siinä samalla myös korjaus tapaa.
Mulla korjaus ajatuksena on…. Tehdä lattiaan rasiaporalla muutama isoreikä ja kaivaa vanha uretaani niiden kautta pois. Tuo mun suunniteltu tapa on kanssa aika työläs.
Tuolla kuivaus menetelmällä mitä teet, homma etenee tosiaan hitaasti ja lopputulos ei välttämättä paras mahdollinen.
Missä kohdin sulla on ne reijät on?
  • Eino Lappalainen

Mikä on tilanne teidän Finmarissa pohjassa olevien (tankin kahtapuolen) koteloiden osalta? omassa huomasin pillsitilassa molemmin puolin halkeamat mistäkautta vesi oli päässyt koteloiden sisälle ja kastellut sisällä olevan ”uretaanin” Rakenne on umpinainen joten ainut keino on porata reikä josta voi sitten todeta tilanteen. Olenkin kuivatellut noita koteloita ihan tavan imurilla ja kuumailmapuhaltimella eli reikä kotelon molempiin päihin imu toiseen päähän ja lämpöä toisestapäästä, hidasta mutta toimivaa. Vai onko parempia ideoita?

  • finmar
Kiitos
Hyvä että jotut kiinnostaa. Yritän parhaani mukaan päivitellä sivuja. Näin keväisin tulee aina tehtyä jotain pientä.
Täytyy laittaa nuo sun veneen sivut talteen että pääsen jatkossa seuraamaan mitä sielläpäin tapahtuu.
Hyvää veneily kesää teille.

hei

kiva lueskella muidenkin veneilykokemuksia.

koeta jaksaa päivitellä!

  • Eino Lappalainen

Kiitti vinkistä.

  • finmar
Moi vaan
Kuten varmaan huomasit että meillä on OMC:n moottori ja lähes kaikki osat mitä olemme toistaiseksi uusineet koneeseen niin olemme hommanneet rapakon takaa. Noita jenkkilän linkkejä löytyy mm. http://finmar.nettisivu.org/tekniikan-lapikaynti/ tuolta sivulta
Sulla on Volvon kone. Jos alkuperäinen niin sen pitäisi olla sama kuin B20 autonkone. Joten kannattaa kysellä autosivuilta.
Hyvää kesän odotellessa
  • Eino Lappalainen

Hei. Erinomaisen hienot sivut olette tehneet, kiitos siitä. Hankin juuri vastaavan veneen kuin teillä on sillä erotuksella, että tämä on konevikainen (lohko halki) moottori Volvo Penta 120/vetolaite 270. Kysyisinkin kokeeneemmilta Finmarin käyttäjiltä, että mistä löytyisi osia koneeseen, lohko yms. tai sitten kokonaan toinen kone bensa tai diesel, kiitos jo etukäteen. T. Eino Lappalainen

  • finmar
Terve! Kiva kuulla muidenkin Finmarien omistajista Tällä
hetkellä meidän Finmarimme pohja on sen verran hyvässä kunnossa, että aiomme
nyt syksyllä vain pestä pohjan painepesurilla. Täällä sisävesillä myrkkymaalit
eivät edes ole kauhean tarpeellisia.
Jos aiot vain maalata pohjan uudelleen myrkkymaalilla, vanhaa myrkkymaalia ei vältämättä tarvitse poistaa. Pohja on pestävä kahdella eri pesuaineella. Ensin emäksisellä, joka poistaa mm .lian, pien ja levän, ja sitten rasvaa poistavalla liuottimella joka poistaa vahan, silikonin ja rasvat.
Jos pohja on epätasainen, se kannattaa hioa. Suositeltava menetelmä on vesihionta, jolloin pesuja ei tarvita.
Tarkempia ohjeita veneen pohjan maalauksesta löydät esim. täältä: http://www.hempel.fi/.
  • jani holmberg

Terve,
nyt noin kuukauden vanha Finmar 510HT:n omistaja, valmnro 116….
Mitä olette ajatelleet tehdä pohjan suhteen? Eli millä poistatte vanhat myrkyt ja primerit?

Terveisin,
Jani Holmberg

  • finmar
Kiitos neuvoista! Olemme saaneet usealta taholta vastaavanlaista
tietoa. Olemme jo tiedustelleet uutta potkuria, ja löytäneet yhden edullisen
vaihtoehdon. Potkuri on kooltaan 13 3/4×15. Se on tietojemme mukaan nykyistä
seuraavaksi pienempi ja sopisi myyjän mukaan Finmariin.
Lupaamme tutkia myös tuota liima-asiaa 
  • Petri Silvennoinen

Katsokaa ko. linkistä potkurin valintaohjeita. Jos meinaan kone nyt oikein säädettynäkin käy liian pienillä kierroksilla niin hieman loivempi potkuri voisi auttaa. Plaanikynnys alenee ja plaaniin lähtö nopeutuu. Jotkut väittävät että bensaa palaa enemmän mutta ei se pidä paikkansa. Sen se syö minkä tankkiin laittaa. Jos tankki on täyttä niin 120 litraa hörähtää kun tarpeeksi kauan ajaa. Itse oivalsin nämä potkuriasiat vasta muutama vuosi sitten kun virittelin vesihiihtoveneen hole shottia paremmaksi. Ja sitten vielä niistä liimoista. Onhan se Sika ihan hyvää mutta Tremcon PL 400lla liimaa niin että pysyy. t Petri

  • finmar
Ohjausrumpu on OMC:n oma Tru Course -rumpu. Lähetin Petrille
sähköpostiin kopion alkuperäisistä ohjausvaijerin asennusohjeista.
Toivottavasti hän sai siitä apua.
  • Petri Kosunen

Siisti paketti, mikä ohjausrumpu sulla on siinä? Meillä samanlainen 78, siitä pitäis ohjausvaijeri vaihtaa ja vene on hieman etäällä käydä katsomassa mikä rumpu on siellä on?

  • finmar
Suunnitelmia on paljon, mutta nähtäväksi jää, mitkä niistä
tullaan toteuttamaan. Yksi todennäköinen projekti on uimatason rakentaminen,
mutta emme vielä ole löytäneen sopivaa mallia.
  • Utelias

Onko teillä tarkoitus tehdä veneeseen vielä jotain isompaa ”remonttia”

  • Tuire Aholainen

P.s. Tarina ensimmäisestä vesillelaskusta oli tosi hauska

  • Tuire Aholainen

Kivoja kuvia!

  • Petri Silvennoinen

Morjens Pojat,

Pisti silmään aika hieno vene! Laittakaa kuvia kun olette saaneet sen vesille. Varmaan ainakin matto on mennyt vaihtoon.

t Petri

ps. Tuon mökiltä ne kaiteet kunhan pääsen käymään siellä. Eli menee varmaan Toukokuun puolelle.