Hakuvalon asennus

26.3.2012 Työ aloitettu

Viime syksystä lähtien on varastossa pyörinyt veneen valonheitin. Kesällä ei viitsinyt alkaa repimään kattoverhoiluja auki, vaikkei tuo Finmarin sisäkatto niin iso olekaan.  Sielä se varastossa pyöri, ajattelin että otetaan sitten siitä kuva kun asennus alkaa. Sunnuntaina sitten asennus alkoi ja vauhdilla alkoikin…. Se kuva irrallisesta valaisimesta jäi ottamatta….  🙂

Mut asiaan. Kyseessä on sellainen kattoon asennettava, jota voi ohjalla sisältä. Ei mikään kauko-ohjattava. Vaikka tänä päivänä sen pitäisi olla, mutta kai olette jo huomanneet mikään ei saa maksaa paljon…. mieluimmin ilmaiseksi…  🙂

Tuon näköinen se valaisin on.

Ensin irrotimme kattoverhouksen, joka oli helppo työ, verhouksena on keinonahalla päällystetty vaneri. Tuossa verhoilussa on jo pitempään ollut pieniä homepilkkuja. Ajateltiin yrittää pestä niitä pois tai jos ei lähde, voi harkita uudelleenverhoilua kerran se joudutaan ottamaan valonasennusta varten irti.

Tuon lasikuitukaton ja verhoilun välissä on tyhjä tila. Tuulilasin päästä se on noin 10mm ja taas vastaavasti takaosasta 45mm. Tuo kaltevuus täytyy ottaa huomioon kun tekee korokepalikkaa.

Ensin haettiin optimaalinen kohta valolle…. tärkein kriteeri oli se, että kahva on mahdollisimman helppo käyttää eikä se vaikeuta pienessä veneessä liikkumista…. Onkohan nuo tärkeimmät kriteerit hakuvalon sijainnille, mene ja tiedä.

Mitoituksen jälkeen kattoon porattiin kuppiterällä sopiva reikä. Onnistui hienosti…  🙂 Tuohon korokepalaan saman kokoinen reikä. Ura sähköjohtoa varten. Palan kiinnitys varmistettiin taas kerran niin rakkaalla liimamassalla..  🙂  Valmistajan suunnittelema kiinnitys on läpipulttaus, mutta nuo pakkauksen mukana tulleet pultit eivät olisi olleet tarpeeksi pitkiä. Joten ruuvasimme valasimen lasikuitukaton läpi tuohon vaneripalaan, jonka paksuudeksi mittauksissa saimme 22mm. Muuten tuossa valokatkaisijassa on ”on/off” kytkimen lisäksi sellainen ”morsetusnäppäin” kuulostaa hyvältä. Sitten vielä kun osaisi morsettaa muutakin kuin S.O.S    . . . – – – . . .  🙂

Se kattoverhoilu saatiin puhtaaksi yllättävän helposti. Hyllystä satti käteen ensimmäisenä ikkunanpesusuihke, sitä keinonahalle ja kysiharjalla hinkkausta, niin tuli puhdasta.

Nuo mustat pisteet on ruuvin reikä jolla verhoilu kiinnitetään kattoon. Kuvassa näkyy myös tuo hakuvalon sisäkaulus.

Tuo tumma raita tuossa verhoilussa on saumateipin jälki. Siihen päälle on tarkoitus laittaa lista. Tosin vielä on auki onko se valkoinen, petsattupuu vai peräti valolista… Verhoilua ei vielä kiinnitetty takaisin, koska maalaamme noita lasikuitu osia jotka on ikkunan ja verhoilun välissä.

Kuvasta näkyy miten ne on tummuneet vuosien mittaan. Tarkoituksena on pestä nuo pinnat jollain ”homepesulla” , mutta tutkitaan tilannetta ja kysellään mitä ihmiset suosittelee. Tuo pesu ja maalaus saa luvan odottaa ilmojen lämpiämistä…

9.4.2012

Tätäkin hommaa on saatu vähän eteenpäin pääsiäisen aikaa.

Kun ilmat ei ota lämmitäkseen niin piti veneeseen laittaa lämmitys apuja, auton sisätilalämppäri ja 500w halogeeni. Johan alkoi lämmöt nousta, onneksi vain veneen sisällä eikä tekijöillä..  🙂

Muo ikävät homepisteet jotka oli vuosien mittaan muodotuneet ikkunoiden väliin saatiin pois Tikkurilan Maalipesulla.

Tuo maalipesu myös vähän pehmitti maalia joistain paikoista. Joten ne kaavittiin pois ja uusi maali päälle. Maalauksessa käytetiin taas tuota kalustemaalia jolla konekoppakin maalattiin. Tuollaisissa ahtaissa paikoissa tiivisteen teippaaminen ei ole mitään helppoa hommaa. Loppu jäljestä huomaa ettei teippi ollut joka kohdassa kunnola kiinni. Maalia valui tiivisteen päälle, se täytyy varmaan rapsutella pois kuhan se kuivuu kunnolla. Tosin kun verhoilu saadaan takaisin paikoilleen niin katsotaan tilanne tarkemmin.

Valon sähkötyökin eteni taas piirun verran. Johdon päät on nyt saatu mittari taulun alle. Sitten kun vielä joku hyväkä keksisi mistä tuolle valolle olisi järkevin ottaa virta.

Siinä samalla huomasin yhden jännän homman… nimittäen. Jos tuosta hakuvaloa käytetä, niin sitä voi käyttää laajakulma taustapeilinä. Siitä näkee jos takaa tulee nopeampia veneitä..  🙂